نگاهی به فیلم «نیش زنبور» ساخته حمیدرضا صلاحمند
هميشه بنا نيست از تيم هاي حرفه اي کارهاي خارق العاده ببينيم
سینمای ما - نوشين جعفري: يکي از فيلم هايي که اين روزها در سينماها اکران شده فيلم «نيش زنبور» به کارگرداني حميدرضا صلاحمند است که بازيگراني از جمله رضا کيانيان، رضا عطاران و مريلا زارعي در آن به ايفاي نقش مي پردازند. صلاحمند «نيش زنبور» را ارديبهشت ماه امسال کليد زده بود و در بازه يي 45روزه فيلمبرداري آن را به پايان برده و مراحل تدوين و صداگذاري به تدريج طي شده تا فيلم آماده نمايش شود و به سرعت در نوبت اکران قرار گرفته و توسط شرکت فيلميران روي پرده سينماها رفته است.شايد حضور رضا کيانيان به عنوان بازيگر اصلي اين فيلم کمدي بيش از هر چيز توجه ها را به خود جلب کند اما وقتي عنوان مي شود «نيش زنبور» بر اساس طرح اوليه يي از کيانيان ساخته شده، کنجکاوي ها براي تماشاي اين فيلم بيشتر برانگيخته مي شود.سروش صحت ايده کيانيان را گرفته و بر اساس آن فيلمنامه «نيش زنبور» را به رشته تحرير درآورده و حميدرضا صلاحمند که اولين فيلمش «زمانه» با بازي هديه تهراني، محمدرضا گلزار و گلشيفته فراهاني نه مورد توجه منتقدان قرار گرفت و نه در گيشه موفق شد، اين فيلم را به عنوان دومين ساخته بلندش در فضايي متفاوت از فيلم اولش کارگرداني کرده است.کيانيان که به عنوان بازيگري مولف در سينماي ايران شناخته مي شود، در گفت وگوي کوتاهي که پيش از اين داشته در مورد طرح «نيش زنبور» گفته بود؛ «من طرح هاي بسياري براي سينما نوشته ام؛ اين هم يکي از طرح هاي من است.» «نيش زنبور» از بعضي جهات شباهت هايي به فيلم «نقاب» به کارگرداني کاظم راست گفتار دارد اما با حفظ فاصله از «نقاب» در فضايي کميک پرداخته مي شود و در واقع کمدي موقعيتي است که روايتي به دور از هر نوع پيچيدگي دارد و داستان آن از تقابل سه شخصيت اسد (رضا کيانيان)، رضا (رضا عطاران) و افسانه (مريلا زارعي) شکل مي گيرد.همچنين مي توانيم روابط رضا و اسد و بده بستان هايشان را يکي از ايده هاي محوري فيلم بدانيم که براي تبليغات فيلم نيز مانور زيادي روي آن داده شد.اسد و رضا دو دوست قديمي هستند که به سراغ پيرزنان ثروتمند مي روند و با ترفندي از آنها اخاذي مي کنند اما در يکي از موقعيت ها بر اثر اتفاقاتي افسانه وارد داستان مي شود. ورود افسانه که زني ثروتمند و از ساير طعمه هاي اين دو کلاهبردار، جوان تر است نقطه شروعي براي شکل گيري موقعيت هاي بعدي فيلم مي شود. در نهايت افسانه و مرجان (اليزابت اميني) نسخه زنانه اسد و رضا مي شوند و به آنها رودست مي زنند.رضا عطاران در «نيش زنبور» تيپي در ادامه همان تيپ اصلي کارهايش يعني يک آدم پررو، مفت خور و بي اراده را ارائه مي دهد و همين عدم مسووليت پذيري عاملي است که باعث شده همسرش در فيلم به مسافرکشي بپردازد. رضا کيانيان (اسد) شخص معقول و موجهي به نظر مي رسد که کلاهبرداري هايش به گونه يي است که دخترش از آن بويي نبرد. مريلا زارعي (افسانه) نيز زني است که پس از فوت همسرش تصميم دارد اموالش را بفروشد و از ايران خارج شود.به نظر مي رسد فيلمنامه «نيش زنبور» استحکام لازم را براي جمع کردن فيلم ندارد و علاوه بر ضعف در شخصيت پردازي، فيلم از بي منطقي و دور از ذهن بودن در ساختار بعضي اتفاقاتش رنج مي برد. بسياري از صحنه ها با پرداختي سرسري و عجولانه سامان يافته اند و به رغم اينکه مي شد از ظرفيت هاي اجرايي در خلق و پردازش آنها بهره برد از اين ظرفيت ها غفلت شده. حتي حضور رضا عطاران با خلاقيت و استعداد مثال زدني اش در بداهه پردازي و خلق موقعيت هاي کميک، رضا کيانيان با قدرت ناب بازيگري اش و مريلا زارعي با قابليت هاي فراوانش در ايفاي نقش ها نيز نتوانسته اند کمک چنداني به جذاب شدن فيلم کنند.از سوي ديگر به نظر مي رسد کارگردان فيلم قصد نداشته تنها مخاطب را بخنداند بلکه مخاطب را در موقعيت هاي مختلف فيلمش رها مي کند تا با سير طبيعي داستان پيش برود و از نقطه شروع به نقطه پايان برسد و در مواقعي عکس العملي هم نشان دهد.نکته ديگر اينکه در تبليغات «نيش زنبور»، اين فيلم را متفاوت ترين کمدي سال معرفي مي کنند و علي سرتيپي تهيه کننده اين فيلم نيز معتقد است «نيش زنبور» از ساير فيلم هاي کمدي که در سال هاي اخير اکران شده اند فاصله دارد و مانند کمدي هاي ديگر، فيلمي سطحي نيست که براي خنداندن تماشاگر به هر وسيله يي متوسل شود.آنچه مسلم است اين است که «نيش زنبور» يک سر و گردن از بسياري از فيلم هاي کمدي که در اين سال ها اکران شده اند بالاتر است اما به هر حال با ديدن چنين فيلم هايي با حضور تيمي باسواد، خلاق و حرفه يي اين نتيجه به ذهن ها خطور مي کند که هميشه بنا نيست از تيم هاي حرفه يي کارهاي خارق العاده ببينيم.
منبع : اعتماد