زمينه سازي کنيد و برنامه بچينيد
قبل از تعيين مورد، خيلي مهم است که طبيعت و ذات فرد مقابلتان را بفهميد. اين کار دو مزيت دارد: 1- مي توانيد با آنها همدلي کرده و يک رابطه ي احساسي برقرار کنيد. 2- بهتر مي توانيد استدلالات خود را بيان کنيد و به آنها ثابت کنيد که نظرات شما درست تر از مالِ آنهاست. بعد از آن از راه هاي زير استفاده کنيد.
راه هاي متقاعد کردن ديگران
1- اعتماد آنها را جلب کنيدمردم خود به خود در مقابل افرادي که مي خواهند نظراتشان را تغيير دهند هشيارانه رفتار مي کنند. به همين دليل است که جلب اعتماد آنها يکي از مهمترين قدم ها ميشود. بايد به آنها ثابت کنيد که فردي بي ريا و صادق هستيد و نظرات مفيدي داريد. بايد تسلط کامل روي صحبت هاي خود داشته باشيد.
2- نقطه ي مشترک پيدا کنيدافراد زيادي در مورد مسائل و موضوعات مختلف نقطه نظرات مشابهي دارند. به مخاطبين خود نشان دهيد که افکار و ايده هاي شما با مال آنها سازگار است. بايد خودتان را جاي آنها بگذاريد، نگراني هاي آنها را بفهميد و نسبت به احساساتشان همدردي نشان دهيد.
3- خوب ساختار بندي کنيدهر بحث متقاعد کننده اي، چه يک سخنراني باشد، چه يک مقاله بايد ساختاري روشن داشته باشد. منظور از ساختار مناسب، تکرارها و جا گذاري ها است. وقتي دلايل اينکه چرا مردم بايد به شما گوش بدهند را ليست کنيد، مهمترين دلايل را براي آخر ليست بگذاريد تا در مغز شنوندگانتان باقي بماند. مطالب مهم را چند بار تکرار کنيد.
4- هر دو جنبه را به آنها نشان دهيدهر دو جنبه ي مثبت و منفي نظراتتان معرفي کنيد. اين کاري بسيار معقول است. حقه اي که اينجا بايد بزنيد اين است که روي جنبه هاي مثبت را بيشتر تاکيد کنيد. توضيح دهيد که چطور جنبه هاي بد نظراتتان آنقدرها هم بد نيستند و مزيت ها و فوايد آنها بر جوانب منفي اش غلبه دارد. هيچوقت در مورد نقاط منفي آن دروغ نگوييد چون اگر مخاطبين اين مسئله را متوجه شوند که آنها را فريب داده ايد از شما خشمگين خواهند شد. و هيچوقت دوباره به شما اعتماد نمي کنند.
5- منافع شخصيشان را به آنها يادآور شويدوقتي منافع شخصي افراد را از يک ايده به آنها توضيح دهيد، شانس بيشتري براي متقاعد کردن آنها داريد. چون آنچه از اين نظر گيرِ آنها مي آيد آن چيزي است که همه به آن فکر مي کنند. براي انجام اين مسئله ابتدا بايد نيازهاي مخاطبينتان را دريابيد. توجه آنها را با گفتن نيازهايشان جلب کرده و به آنها بگوييد که چور مي توانيد آنها را راضي کنيد.
6- به نفس آنها بپردازيدبه اين کار چاپلوسي و تملق استراتژيک هم مي گويند. تحسين کردن کار ديگران--اگر درست انجام شده باشد. چيزهايي را پيدا کنيد که مخاطبينتان به آن افتخار مي کنند، چه مربوط به استعدادهايشان باشد و چه مشغولياتشان. وقتي شما افراد را تحسين مي کنيد، نشان مي دهيد که توانايي هاي آنها را شناخته ايد. با اين کار آنها ميل بيشتري به شنيدن حرفهايتان خواهند داشت.
7- از مراجع استفاده کنيدهمه افراد متخصص را دوست دارند. اگر کارشناسي چيزي در مورد موضوعي بگويد، حتماً حرف درستي زده است. حرف هاي خود را با حرف هاي متخصصين و کارشناسان مربوطه تطبيق دهيد.
8- رضايت و موافقت عمومي را کسب کنيداکثر افراد تحت تاثير کارهاي ديگران هستند. کاري که بايد بکنيد اين است که نشان دهيد افراد بسياري حرفتان را قبول دارند. مثال هايي بزنيد که چطور ايده ها و نظراتتان جاهاي ديگر کاربرد خوبي داشته است.
9- زمانبندي خوبي داشته باشيدبراي خوب زمانبندي کردن نياز به حس ششم داريد. هيچوقت موقعي که افراد زير استرس و فشارهاي روحي هستند سراغشان نرويد. وقتي سراغ آنها برويد که راحت بتوانند به حرفهايتان گوش دهند.
10- منحصر به فرد باشيداين يک قانون است، هر چيزي که تک تر و منحصر به فرد تر است، قيمت بالاتري هم دارد. خودتان و ايده ها و نظراتتان را منحصر به فرد و تک نشان دهيد. با اين کار شنونده هايتان بيشتر خواهند شد. اين کار را مي توانيد با نشان دادن اينکه اطلاعات و معلومات زيادي در مورد مسئله داريد انجام دهيد.
11- بي پروا باشيد و اعتماد به نفس داشته باشيدممکن است همه جا براي انجام هر کاري اين توصيه را شنيده باشيد. بله، چون واقعاً مسئله ي مهمي است. شما خود بايد به عقايد و نظراتتان ايمان داشته باشيد تا بتوانيد ديگران را هم متقاعد به قبول آنها کنيد.
12- جالب و دلچسب باشيدوقتي با يکنواختي صحبت کنيد، کم کم شنونده هايتان را از دست خواهيد داد. بايد با انرژي و جالب صحبت کنيد، نشان دهيد که خودتان هم از نظراتتان به هيجان آمده ايد.
13- معقول باشيدمردم دوست دارند معقول جلوه کنند، پس روي منطقشان کار کنيد. منطق در کار بسيار مهم است. سخنرانيتان بايد قالبي معقول داشته باشد.
14- سياست به خرج دهيدبا شنوندگانتان همان طوري بايد رفتار کنيد که دوست داريد با شما رفتار شود. با تُن مناسب صحبت کنيد و سر آنها داد نکشيد و صدايتان را هرگز بالا نبريد. مهمتر اينکه، کاري نکنيد که احساس نادان بودن به آنها دست دهد. به ياد داشته باشيد که شما مي خواهيد با آنها گفتگو کنيد نه مشاجره. احترام گذاشتن به مخاطبينتان نبايد فراموش شود.
15- فروتن باشيدکسي افراد خودخواه و مغرور را دوست ندارد. حتي اگر بدانيد و مطمئن باشيد که نظر شما بهترين است، اگر خودبين و خودخواه باشيد ديگر کسي به حرفهايتان گوش نخواهد داد. هيچ وقت هم فکر نکنيد که خيلي زود موفق به متقاعد کردن آنها خواهيد شد، واقع بين باشيد و هميشه اين احتمال را بدهيد که شکست بخوريد.
پس انداز کنيد... يکي از موفق ترين سياست مداران، اندرو يانگ، مي گويد: ''تاثير گذاري مثل يک حساب پس انداز است. هرچه کمتر از آن برداريد، سود بيشتري رويش مي آيد.'' بدانيد که قدرت خود را کجا و چطور استفاده کنيد. با کمي تمرين خواهيد توانست که خيلي خوب تصميم گيريهاي افراد تاثير گذاشته و آنها را متقاعد کنيد.
منبع: www.dostan.net
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر