۱۳۸۸ تیر ۲۱, یکشنبه

گفتگو با بیژن شكرریز كارگردان «سایه تنهایی»

در سال‌های اخیر توجه به قشر پزشكان و موضوع سلامت در سریال‌های تلویزیونی ما افزایش یافته و لوكیشن‌ها از خانه و اتاق و آشپزخانه به بیمارستان و مطب و اتاق عمل تغییر كرده است.




هنوز خاطره سریال‌هایی مثل اغماء و حلقه سبز و پرستاران در ذهن مخاطبان ما جاری است كه تلویزیون با 2 مجموعه دیگر یعنی فاكتور هشت و سایه تنهایی بار دیگر به مساله سلامت و پزشكی را به تصویر كشیده است.
سایه تنهایی در این میان شاید بیش از سریال‌های دیگر، زندگی پزشكان و مناسبات حرفه‌ای و خانوادگی آنها پرداخته است. با بیژن شكرریز، كارگردان این سریال درباره تصویر پزشكان در تلویزیون و برخی از نقدهایی كه به این مجموعه شده است به گفتگو نشستیم كه می‌خوانید.

در سال‌های اخیر شاهد پخش سریال‌های ایرانی و خارجی از تلویزیون بودیم كه پزشكی و سلامت را دستمایه كار خود قرار داده بودند ازجمله اغماء، حلقه سبز، پرستاران و بتازگی هم فاكتور هشت. آیا سایه تنهایی نیز تحت تاثیر همین فضا ساخته شده یا انگیزه‌های دیگری در كار بوده است؟
باید به این نكته مهم اشاره كنم كه تولید سایه تنهایی قبل از این مجموعه‌هایی كه نام بردید صورت گرفته است و حدود 2 سال پیش تحویل شبكه یك داده شده بود، ولی برنامه‌ریزی شبكه یك باعث تاخیر در پخش آن شد.

دلیل خاصی برای این تاخیر وجود داشت؟
دلیلش شاید محافظه‌كاری‌های مدیر گروه اجتماعی شبكه یك بوده است. در واقع این سریال شامل ممیزی‌های پخش شد. به نظر من اگر این مجموعه در گروه فیلم و سریال تولید می‌شد همان هفته اول این ظرفیت وجود داشت كه روی آنتن برود. ازجمله دلایل تاخیر این بود كه می‌گفتند الان حلقه سبز در حال پخش است. پس از آن پخش اغماء پیش آمد و هر بار به هر دلیلی پخش آن به تاخیر افتاد. راستش من خیلی تمایل نداشتم كه درباره این سریال صحبت كنم، چون یك كار بیات را نباید درباره‌اش صحبت كرد.

یعنی صرفا به خاطر همزمانی با سریال‌های مشابه از پخش آن جلوگیری شد؟
نه فقط به این دلیل. ببینید وقتی خانم مینو فرشچی قصه‌های این مجموعه را نوشتند قصه‌های بسیار زیبا، اما تلخی تولید شد. یكی از دلایل مدیریت شبكه یك كه در پخش این سریال تردید داشت به خاطر تلخ بودن این قصه‌ها بود؛ البته من هنوز معیار تلخ و شیرین را در تلویزیون نمی‌فهمم حداقل از نظر شبكه یك چون با شبكه 2 قبلا همكاری داشتم و بسیار راحت كار كردم. یكی از مشكلاتشان شخصیتی است كه خانم نسرین مقانلو آن را بازی می‌كند. خانم مقانلو در این سریال شخصیت متفاوتی نسبت به دیگران دارد و دوستان منفی بودن وی را بهانه كردند، در حالی كه وقتی یك شخصیت منفی است، این منفی بودن فقط در دیالوگ خود را نشان نمی‌دهد، بلكه در نوع گریم و پوشش هم خود را نشان می‌دهد. مقانلو در اینجا نقش زنی را بازی می‌كند كه مخالف رفتارهای جامعه فعلی‌اش است نه رفتارهای حكومتی. انتقاد دوستان این بود كه چرا ایشان چنین لباس می‌پوشد، در حالی كه طبیعی است این آدم متناسب با تفكرش لباس بپوشد و حرف بزند. خانم مقانلو با همین گریم و لباس در سریال آقای جواد هاشمی در شبكه 3 ظاهر شده است.

آقای شكرریز! با توجه به قصه‌های سریال فكر نمی‌كنم كه بتوان آن را بیات شده فرض كرد. بالاخره این مسائل هنوز هم در جامعه ما وجود دارد؟
ممنونم كه این نگرش را نسبت به سریال دارید. شاید بیات را از نگاه خودم كه كارگردان سریال هستم، می‌گویم. ببینید شما طفلی را با عشق بزرگ می‌كنید و دوست دارید مدرسه رفتنش را ببینید یا حرف‌زدنش را ببینید، ولی آن بچه را در یك اتاق حبس می‌كنند و می‌گویند وقتی 20 سالش شد او را ببین، در حالی كه در 20 سالگی او را می‌بینی جذابیت‌های خود را از دست داده است. منظورم این است كه هر چیزی باید در زمان خودش مطرح شود، ولی از نگاه موضوعی من با تو موافقم. تمام مسائلی كه در این سریال بیان می‌شود تازه و به روز است و بسیاری از مخاطبان با آن درگیرند.

به این موضوعات از 2 منظر می‌توان نگاه كرد. یك وقت كارگردان حرفه پزشكی و امر سلامت را به دلیل بار دراماتیكی كه دارد ابزاری قرار می‌دهد برای طرح و بیان قصه‌های خود و زمانی هم خود پزشكان و پزشكی را به تصویر می‌كشد و هدف دیگری را دنبال نمی‌كند. شما در سایه تنهایی كدام یك از این دو رویكرد را دنبال كردید؟
سوال خیلی خوبی را مطرح كردی. در نوع نگاهی كه ما به پزشكان داریم موقعیت دراماتیكی از درون زندگی شخصی، رفتارها و دیالوگ‌های آنان به وجود می‌آید. ببینید من در این سریال پزشك سیاه ندارم یا پزشك من سفید است یا خاكستری. شاید یك ایرادی به من بگیرند كه پزشكان ما اینقدر كه در سریال مطرح شده خوب نیستند. من این را قبول دارم ولی خواستم در سریال سایه تنهایی پزشكانی را به تصویر بكشم كه معتقدند بیمار تنها نیازمند به دارو و درمان نیست، بلكه رفتارهای شخصی یك پزشك و نوع ارتباط وی با بیمار نقش بسیار مهمی در سلامت و بهبود وی دارد. هم من و هم خانم فرشچی سعی كردیم از بار دراماتیكی موقعیت پزشكی برای بیان قصه‌های گوناگون استفاده كنیم و آن را صرفا به سلامت محدود نكنیم.

در واقع نمی‌خواستید زندگی پزشكان را به تصویر بكشید.
البته در جاهایی به زندگی پزشكان هم می‌پردازیم، ازجمله به زندگی دكتر اردلان، دكتر هاتفی و دكتر سرشار توجه می‌كنیم، اما این بهانه‌ای است تا به طرح مسائل اجتماعی و جامعه‌ای كه این پزشكان در آن زندگی می‌كنند، بپردازیم.

برخلاف نظر شما درباره خاكستری بودن شخصیت‌ها، بسیاری از منتقدان به شخصیت‌پردازی دوقطبی و سیاه و سفید در این مجموعه معتقدند مثلا دكتر اردلان و شجاعی خیلی مثبت و دكتر ارسیا خیلی منفی به تصویر كشیده شده‌اند.
من خواستم در عین این كه احترام این قشر را نگه دارم به نقدشان هم بپردازم. دكتر ارسیا اعتیاد دارد كه در قسمت‌های بعدی خواهیم دید و برخی رفتارهای فرنگ‌مآبانه در وی دیده می‌شود. از آن طرف دكتر شجاعی را داریم كه در زمان جنگ، رزمنده بود و حتی پایش هم كمی لنگ می‌زند، اما هیچ وقت شعار نمی‌دهد و این مساله را مطرح نمی‌كند. فكر می‌كنم كه تصویری خاكستری از آنها در سریال ترسیم شده است. شاید به زمان نیاز داریم و این كه سریال جلوتر برود تا خاكستری بودن شخصیت‌ها روشن‌تر شود.

در راستای همین انتقاد این دلیل مطرح می‌شود كه چرا دكتر اردلان و دكتر شجاعی كه از شخصیت‌های مثبت سریال هستند به صورت انسان‌های مذهبی به تصور كشیده شده‌اند، ولی دكتر ارسیا به عنوان چهره منفی دارای این ویژگی نیست؟
من دكتر اردلان را اصلا مذهبی نشان نداده‌ام، حتی ظاهرش هم این طوری نیست. به صرف داشتن ریش نمی‌توان كسی را مذهبی قلمداد كرد. چه بسیار غیرمذهبی‌هایی كه ریش بلندتری از افراد مذهبی دارند، اما من دكتر شجاعی را بعمد چهره مذهبی نشان دادم و حتی نمادهای دینی هم در رفتار و شخصیت وی قرار دادم. دكتر ارسیا دارای چنین شخصیتی نیست، اما نگاه من به این موضوع ایدئولوژیك نبوده است. معتقدم دكتر شجاعی می‌تواند انسان خوبی باشد، اما دكتر بدی باشد ولی دكتر ارسیا می‌تواند انسان بدی باشد، اما پزشك خوبی باشد. شاید در عمل این چیزی را كه شما و دوستان منتقد می‌گویند درست باشد، اما نگاه من به این موضوع از سر تفكیك ایدئولوژیكی انسان‌ها نبوده است.

آیا این نگرانی وجود نداشته كه به تصویر كشیدن شخصیتی مثل دكتر ارسیا با اعتراض جامعه پزشكی همراه شود بویژه این كه تجربه نشان داده است محوریت یك شغل و حرفه موجب اعتراض‌های صنفی بسیاری در جامعه ما می‌شود و قطعا سایه تنهایی نیز از آن مبرا نیست.
متاسفانه این مشكلی است كه در جامعه ما برای فیلمسازان وجود دارد كه دست روی هر شغلی بگذارند با اعتراض آن صنف مواجه می‌شوند. من چون با پزشكان زندگی كردم از نزدیك با مسائل آنها آشنا هستم و روحیات آنان را می‌شناسم. ببینید همه پزشكان انسان‌های خوب یا خوشبختی نیستند. متاسفانه در جامعه ما یك تصور آرمانی و كلیشه‌ای راجع به این افراد وجود دارد كه خیلی ایده‌آلی و رویایی است و با واقعیت فاصله دارد. من به دلیل ارتباط با جامعه پزشكی، خودم این مشكلات را در آنها دیدم و تجربه كردم و حتی اگر با اعتراض نسبت به این موضوع روبه‌رو شوم می‌توانم نمونه‌ها و مصادیق عملی زیادی را در همین ارتباط ارائه كنم.

یكی از ویژگی‌های این سریال توجه به زندگی پزشكان است، هم زندگی حرفه‌ای و هم زندگی خانوادگی. آیا هدف شما این بوده تا زندگی یك قشر اجتماعی خاصی را به تصویر بكشید تا دغدغه‌هایتان را با زبان آنان مطرح كنید؟
هدف من این بود. در عین این كه به زندگی پزشكان و مسائل آنان بپردازم و از موقعیت حرفه‌ای آنان برای طرح و بیان آسیب‌های اجتماعی هم استفاده كنم، ازجمله درقسمت قبلی شما شاهد پرداختن به مساله كودك‌آزاری بودید كه متاسفانه در جامعه ما رو به افزایش است. همچنین مسائل اجتماعی دیگر در این مجموعه چه به شكل موضوع اصلی و چه در لایه‌های درونی تر و حاشیه‌ای به تصویر كشیده شده است كه در قسمت‌های بعدی شاهد خواهید بود.

یكی از نقدهای همیشگی جامعه پزشكان نسبت به فیلم و سریال‌هایی كه به این حرفه می‌پردازد درباره شیوه نمایش دادن امور پزشكی است. در سایه تنهایی نیز به این موضوع خیلی پرداخته شده است. شما برای این كه در به تصویر كشیدن امور پزشكی درست عمل كنید چقدر مطالعه كردید؟
خب همان طور كه در تیتراژ پایانی سریال هم آمده بنده از حدود 10 پزشك به عنوان مشاور در این مجموعه استفاده كردم؛ مثلا وقتی ما در مورد كلیه قصه‌ای داشتیم از یك متخصص كلیه استفاده كردیم. زمانی كه در بیمارستان آرش مشغول به تصویربرداری بودیم من حتی برای نشان دادن بخش‌های عمومی و نحوه معالجه پزشك از مشاوره متخصصان استفاده كردم مثل این كه شیوه درست فشار خون گرفتن یا نبض گرفتن چگونه است و موارد مشابه.

آقای شكرریز! نحوه همكاری مشاور پزشكی این سریال با شما چگونه بود؟
خانم دكتر ایرانزاد مشاور پزشكی سریال بودند. او فیلمنامه را می‌خواند و در مورد نحوه تلفظ درست اصطلاحات پزشكی، داروها و چگونگی انجام برخی امور پزشكی نظر می‌دادند و در مورد برخی رفتارها تذكر می‌دادند كه البته در برخی مواقع بنده با خانم ایرانزاد در مورد چگونگی كنش‌ها تضاد داشتم. مثلا او اعتقاد داشت كه پزشك هیچ وقت گوشی‌اش را روی گردن نمی‌اندازد، در حالی كه من هم در ایران و هم در كشورهای دیگر بسیاری از پزشكان را دیدم كه همین كار را انجام می‌دهند یا در نحوه پوشش پزشكان با خانم دكتر اختلاف‌نظر داشتم. من معتقدم و در جاهای مختلف دیده‌ام كه مثلا پزشكان لباس اسپرت هم می‌پوشند و لزوما همه با كت و شلوار نیستند.

اتفاقا یكی از چالش‌های فیلم و سریال‌هایی كه در حوزه تخصصی و حرفه خاصی از جمله پزشكی وجود دارد، تعارض و تضادهایی است كه میان مقتضیات دراماتیكی و سینمایی قصه و الزامات حرفه‌ای و علمی آن رشته و حرفه اتفاق می‌افتد. دراین مواقع چه باید كرد؟
بله این مساله‌ای كه به آن اشاره كردی بسیار زیاد پیش می‌آید. ببینید تعلیق‌های سینمایی با تعلیق‌های پزشكی خیلی متفاوت است و بسیاری از مشاوران سینما را نمی‌شناسند و این تفاوت‌ها برایشان قابل درك نیست. به‌هر‌حال ما به همین دلیل درباره بسیاری از صحنه‌ها اختلاف‌نظر داشتیم كه خوشبختانه بتدریج دكتر ایرانزاد با عناصر سینمایی كار و مقتضیات تلویزیون آشنا شد و احتمالا كسانی كه بعد می‌خواهند با ایشان همكاری كنند راحت‌تر این كار را انجام می‌دهند. به هر حال من تاكید دارم كسانی كه می‌خواهند به عنوان مشاور با یك پروژه سینمایی یا تلویزیونی همكاری كنند در هر زمینه‌ای نه فقط مشاوره پزشكی باید سینما و تلویزیون را بشناسند و به تفاوت‌های این دو مدیوم نیز آگاهی داشته باشند.

شما كه در هر دو زمینه كار كردید كدام یك را بیشتر دوست دارید؟
من در هر دو زمینه كار كردم و به هر دو علاقه دارم، اما تلویزیون را حتی با این‌كه دست آدم در آن بسته‌تر است چه به لحاظ فنی مثلا محدودیت دكوپاژ و چه به دلیل مضمون و مسائل ممیزی بیشتر دوست دارم، چون حسن تلویزیون این است كه مخاطبان بیشتری دارد و آثار كارگردان بیشتر دیده می‌شود و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و در واقع كارگردان می‌تواند نقاط ضعف و قوت اثر خویش را بهتر درك كند.

یكی از ویژگی‌هایی كه در سریال شما شاید نسبت به سریال‌های مشابه دیده می‌شود توجه به فضای بیمارستانی و نشان دادن امور پزشكی است. آیا این كار بر اساس منطق دراماتیكی داستان بوده یا انگیزه دیگری داشتید؟
ببینید وقتی شما در یك محیط حرفه‌ای قرار می‌گیرید باید با جغرافیای آن محیط ارتباط برقرار كنید. اگر قرار بود من صرفا با یك پزشك ارتباط برقرار كنم به مطبش می‌رفتم، اما وقتی قرار است درباره كار پزشكی و مسائل حرفه‌ای آن صحبت كنم باید لوكیشنم را در فضای بیمارستان قرار بدهم و چگونگی كار پزشكان را به تصویر بكشم. حتی به نظر من نگهبانی بیمارستان هم در این لوكیشن قرار میگیرد، چرا كه نحوه برخورد نگهبان بیمارستان با بیماران و مراجعه‌كنندگان نیز در فرآیند بهبود بیماری تاثیر می‌گذارد و به عنوان بخشی از عملكرد بیمارستان شناخته می‌شود. شخصیت ماه‌سلطان كه در بیمارستان تی می‌كشد هم به اندازه پزشك برای من اهمیت داشته و من سعی كردم نگاهم را صرفا به پزشك در بیمارستان محدود نكنم و همه كسانی را كه در این محیط با سلامت انسان‌ها به نوعی در ارتباطند به مخاطب نشان دهم.

چرا ساختار اپیزودیك را برای روایت قصه خود انتخاب كردید و مثلا به دنبال یك داستان خطی در سریال نرفتید؟
ببینید ما چند شخصیت اصلی در داستان داریم كه در طول سریال به آنها می‌پردازیم، ولی اگر می‌خواستم داستان خطی داشته باشم آن وقت من و خانم فرشچی نمی‌توانستیم بسیاری از مسائل اجتماعی و پیرامونی مرتبط با خط اصلی داستان را بیاوریم. من در هر قسمت یكی از مشكلات و مسائل مبتلابه جامعه را در داستان مطرح می‌كنیم و لازمه چنین كاری این بود كه نه با یك قصه كه داستان‌های متعددی را به تصویر بكشیم، لذا بهترین فرم برای این كار ساختار اپیزودیك بود كه به ما كمك می‌كرد در كنار پیگیری شخصیت اصلی به موضوعات دیگر نیز بپردازیم شما در مجموعه پرستاران هم این روش را می‌بینید كه اتفاقا از سوی مخاطب هم پاسخ خوبی دریافت كرده است.

دلیل همكاری خانم فرشچی در تهیه فیلمنامه این سریال چه بود؟
طرح اولیه سریال را خودم نوشتم و به گروه اجتماعی شبكه اول دادم، اما چند تا كار از خانم فرشجی دیده بودم از جمله شوكران و بانوی‌ اردیبهشت و یك لایه تلخی از واقعیت را با قلم شیرین ایشان در این آثار كشف كردم، لذا خودم به صدا و سیما پیشنهاد كردم كه فیلمنامه این سریال را خانم فرشچی بنویسند كه تلویزیون هم پذیرفت و ایشان هم استقبال كردند و به نوشتن فیلمنامه پرداختند یكی از دلایل من برای این كار حس و نگاه زنانه‌ای بود كه مضامین داستان همخوانی زیادی داشت و قطعا خانم فرشچی می‌توانست این حس را به مخاطب منتقل كند.

با توجه به این‌كه فیلمنامه سریال را یك خانم نوشته، اما داستان بیشتر مرد محور است و حضور شخصیت‌های مرد در آن بیشتر از زنان است؟
البته پزشكان زن هم حضور دارند، مثل خانم دكتر سرشار. ببینید خیلی از نویسندگان چه به عنوان فیلمنامه نویس چه رمان‌نویس و شاعر كه حضور زن بودن خود را خیلی به رخ مخاطب می‌كشند، اما خانم فرشچی خوشبختانه چنین نگاهی ندارد و سعی می‌كند به وجه دراماتیك داستان بیشتر توجه می‌كند و شخصیت‌پردازی را فارغ از جنسیت آنها محور قرار دهد و در واقع سعی كرده است كه رنگ جنسیتی به قصه ندهد.

آقای شكرریز انتخاب بازیگران را چگونه انجام دادید؟
تهیه‌كننده این سریال آقای شایانفر است كه من او را نمی‌شناختم و تلویزیون وی را به من معرفی كرد كه همكاری خوبی هم شكل گرفت. من هم 16 سال در ایران نبودم و از بازیگران فاصله داشتم، لذا یكی از كسانی كه در انتخاب بازیگر به من كمك كرد محسن شایانفر به عنوان تهیه‌كننده مجموعه بود كه انصافا در تولید این سریال كمك زیادی به ما كرد و با توجه به امكانات محدودی كه در اختیار ما قرار دادند ایشان توانست با تلاش خود این مجموعه را بخوبی مدیریت كنند.

آیا بازیگران شما بویژه بیژن امكانیان، علی دهكردی و پرویز پورحسینی كه نقش پزشك را ایفا می‌كردند برای این‌كه به نقش نزدیك شوند آیا با پزشكان هم ارتباط داشتند؟
بله آنها به بیمارستان رفتند تا از نزدیك با كار پزشكان و پرسنل آنجا آشنا شوند. آقای پورحسینی حتی با روپوش پزشكی در راهرو‌های بیمارستان راه می‌رفت تا هم با فضای كاری آنجا نزدیك شود و هم این‌كه حس یك پزشك را در محیط بیمارستان تجربه كند. دیگران هم همین‌طور. ضمن این‌كه ما هم نقش را برای آنان توجیه می‌كردیم. در ضمن مشاوران پزشكی هم در این ارتباط به بازیگران كمك می‌كردند تا در نهایت تصویری كه مخاطب از آنها می‌بیند به واقعیت نزدیك باشد.

در سایه تنهایی، فقط محیط حرفه‌ای پزشكان و مناسبت‌های آن مورد توجه قرار نگرفته است و شما به زندگی خصوص و خانوادگی آنان هم پرداختید. انگیزه شما از این كار چه بود؟
به هر حال شما هم به عنوان یك خبرنگار دارای دغدغه‌ها و مسائل شخصی هم هستید و طبیعی است این مساله در مورد هر شغلی صدق می‌كند. در واقع خواستم تصویر واقع‌تر و جامع‌تری درباره شخصیت‌های داستانم به مخاطب ارائه بكنم تا تصویری یك بعدی از آنها خلق نشود. قطعا اطلاعات بیشتر در باره یك شخصیت به درك و پیشبرد قصه كمك می‌كند و مخاطب بهتر می‌تواند با آنها ارتباط برقرار كند. ضمن این‌كه به هر حال مسائل شخصی و حرفه‌ای پزشك از هم جدا نیستند و روی هم تاثیر می‌گذارند. آگاهی مخاطب از زندگی و مشكلات شخصی و خانوادگی شخصیت‌های داستان كمك می‌كند تا آنها رفتار و كنش‌های آدم‌های قصه را در محیط كار بهتر درك كنند.

چون بیش از هركس مشكلات خانوادگی دكتر اردلان به عنوان شخصیت اصلی داستان در سریال به تصویر كشیده شده این اعتراض بویژه از سوی جامعه پزشكی ممكن است وارد باشد كه این مجموعه تصویر سیاهی از پزشك ارائه می‌كند.
ببینید اگر ما پزشكی را نشان می‌دادیم كه كاملا مثبت است و هیچ مشكلی در زندگی‌اش وجود ندارد، آن وقت متهم به سفارشی ساختن می‌شدم. اگر دوستان پزشك به این وضع انتقاد دارند من حاضرم به آنها لیست ارائه كنم كه از 100 پزشك، 80 نفر آنها زندگی بدی دارند. ببینید اگر در سینما كسی زنش را طلاق دهد همه آن را تیتر می‌كنند، در حالی كه در همه قشرها این آسیب‌ها وجود دارد و كسی نسبت به آنها حساس نمی‌شود. بالاخره پزشك هم یك انسان است كه ممكن است در حرفه خود موفق باشد، اما مثلا با همسر و فرزندان خود مشكل دارند. این مساله صرفا به معنی ضعف نیست و همان‌طور كه اشاره كردم من سعی كردم تصویری خاكستری از شخصیت‌های قصه ارائه كنم.

به سایه تنهایی از 2 منظر كلی می‌توان نگاه كرد. یكی این‌كه این سریال قصد داشته تا مناسبات انسانی و حرفه‌ای پزشكان را به تصویر بكشد. دیگر این‌كه نحوه روابط و مناسبت‌های پزشكان با بیماران، مردم و جامعه پیرامونشان را نشان دهد. شما به كدام یك از این دیدگاه‌ها نزدیك تر بودید و آن را دنبال می‌كردید؟
پرسش خیلی خوبی را مطرح كردی. ببینید من سعی كردم به هر دو دیدگاه توجه كنم، ولی اگر بخواهیم درصد بگذاریم درصد دومی بیشتر است. یعنی پزشكان ما با مردم جامعه و بیمارانشان چه نوع ارتباطی دارند. اصلا اپیزودیك بودن فرم قصه برای همین بود تا ما امكان بیشتری برای طرح مسائل عمومی‌تر در حوزه پزشكی و سلامت بپردازیم و مسائل و مشكلاتی را در نحوه مواجهه جامعه پزشكی با جامعه وجود دارد به تصویر بكشیم.

چند روز پیش نقدی را درباره این سریال می‌خواندم كه نویسنده نسبت به دیالوگ‌نویسی آن انتقاد داشت و آن را خیلی گل درشت و شعاری می‌دانست. نظر شما در این باره چیست؟
من شعاری بودن دیالوگ‌ها را خیلی قبول ندارم، اما شاید در بخشی از قسمت‌ها كمی مستقیم صحبت كرده باشیم. بگذارید من شفاف بگویم. در جاهایی به عمدا خواستم شعار بدهم. ببینید من عكاس جنگ بودم و احترام خاصی برای بچه‌های جنگ قائلم و در 6 اپیزودی كه درباره جنگ و در واقع آدم‌های جنگ در این سریال داریم. خیلی با صدای بلند به تمجید آنها پرداختم، اما این‌كه كل دیالوگ‌ها شعاری بوده است را قبول ندارم. این را هم بگویم كه منظور من از شعار بیشتر یادآوری كردن برخی ارزش‌های فراموش شده است.

لوكیشن‌هایی كه در سریال می‌بینیم واقعی است و مربوط به خود بیمارستان است یا به شكل ماكت ساخته شده است؟
برخی فضای عمومی خود بیمارستان است، اما در بخش‌های مربوط به آی‌سی‌یو و سی‌سی‌خیو چون كار من زمان زیادی می‌برد و نمی‌توانستیم مزاحم بیماران شویم لذا آنها طراحی و ساخته شد. خانم نگار جاودان، طراح صحنه ما بوده است. زمانی بود كه ما مثلا به مدت 20 روز باید در این بخش‌ها كار می‌كردیم كه این مساله كار بیمارستان را مختل می‌كرد، بنابراین چاره‌ای نداشتیم كه این بخش‌ها را خودمان بسازیم.

آقای شكرریز به عنوان آخرین سوال می‌خواستم بپرسم كه شما در ساخت این مجموعه چقدر تحت تاثیر نمونه‌های مشابه خارجی آن مثل پرستاران بودید؟
من سریال پرستاران را خیلی دوست دارم و سریال موفقی است. ببینید مهرجویی تمام فیلم‌های موفقی كه ساخته نگاهی به برخی فیلم‌هایی داشته كه من می‌توانم فرم به فرم آن را نام ببرم، ولی وقتی شما هامون را می‌بینید لذت می‌برید. من هم تحت تاثیر این سریال بودم و آرزو می‌كنم كه روزی یك پرستاران بسازم.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir

محصولات زیبایی:برای سفارش محصول روی لینک مورد نظر کلیک کنید

> کرم لایه بردار فوری صورت olive اصل

13,000 تومان

> کرم موبر دائمي باله آ - اصل آلمان

31,000 تومان

> کرم صاف و نرم کننده مو Dark & Lovely

30,000 تومان

> کرم ضد لک وضد جوش ایسنس -ESSNCE

24,000 تومان

> صابون ضدجوش ولك و جوان كننده حلزون فلور

12,000 تومان

> كرم برطرف كننده سفيدي موي سر مجيك ميكس

28,000 تومان

> اصلاح مردان میکروتاچ MICRO TOUCH

10,000 تومان

> كرم گارنير سبزو قرمز(جوانسازي))GARNiER

52,000 تومان

> كرم مرواريد اصل فلور محصول فرانسه

25,000 تومان

> اسپری فرم دهنده سینه دکتر جیمز

38,000 تومان

> کرم بزرگ و سفت کننده باسن پارتنر فرانسه

48,000 تومان

> کرم روشن کننده Emami ( برای مردان )

28,000 تومان

> کرم بزرگ و سفت کننده باسن والنسی

27,000 تومان

> رفع سفیدی مو MAGIC MIX ( مجیک میکس )

45,000 تومان

> لنز رنگی چشم تک رنگ اینوا

25,000 تومان

> لنز رنگی چشم چند رنگ اینوا

25,000 تومان

> ست کامل و معجزه گر صورت چای سبز

25,000 تومان

> کرم لايه بردار و سفيدکننده Dove

22,000 تومان

> کرم موبر دوقلو قوی وجادوئی Magic clean

28,000 تومان

> ضد جوش و لک بای بای فرانسه

28,000 تومان

> ريمل هزار و يك مژه برژوا فرانسه

18,000 تومان

> کرم دوقلو روشن کننده و ضدلک قوی JIAOLI

69,000 تومان

> لوسیون رفع تیرگی مناطق حساس بدن Partner

28,000 تومان

> کرم ضد چروک و روشن کننده ولنسي 100٪ اصلي

15,000 تومان

> کرم پودر OLIVE OILE

18,000 تومان

> کرم مروارید اصل فلور-والنسی

29,000 تومان

> صابون کوسه ماهی والنسی

19,000 تومان

> -سفید کننده زیر بغل mistin(میستین)

17,000 تومان

> ست کامل و معجزه گر صورت ویتامین C

25,000 تومان

> کرم روشن کننده و زیبائی Emami (زنانه)

28,000 تومان

> ژل لاغری جلبک دریایی valensey

27,000 تومان

> جدیدترین ریمل برجوا3DMAX

15,000 تومان

> کرم رفع سفیدی موی سرYouThair

29,000 تومان

> صاف و نرم کننده مو .اصلDark & Lovely

27,000 تومان

> شامپوی مرطوب جلبک دریایی good life

18,000 تومان

> رنگ موی ریش و سبیل استراتژی ( BLACK )

35,000 تومان

> کرم لاغری پارتنر لاو

48,000 تومان

> کرم رفع سیاهی و کبودی بدن پارتنر لاو

48,000 تومان

> کپسول مایع جوان کننده پوست animate

35,000 تومان

> موبر باله آ موبر دائمی 100% تضمینی

32,000 تومان

> اتو مو استیم استایلر

61,500 تومان

> محلول درمانی رویش مو+شامبودرمانی ریزش مو

65,000 تومان

> کرم تقویتی دور چشم خاویار والنسی

30,000 تومان

> کرم رفع ترک بدن پارتنر لاو

48,000 تومان

> کرم جوان کننده دور چشم Oliveen nature

28,000 تومان

> کرم ضد پیری دست لیدی دیانا

17,000 تومان

> کرم ضد آفتاب فرانسوی Bioderma

14,000 تومان

> شامپوی رنگ موی استراتژی shampoo Strategy

35,000 تومان

> افترشیو بعد از اصلاح بانوان

28,000 تومان

> لوسیون سفید کننده چای سبز Dream Woman

28,000 تومان

> شامپوی گیاهی جین سینگ

18,000 تومان

> رنگ موی مردانه Perfect men 90

26,000 تومان

> کرم پودر ویتامین سی Dream Woman

18,000 تومان

> رنگ موی مردانه Nougat (سیاه)

32,000 تومان

> کرم رفع سیاهی بدن والنسی

34,000 تومان

> ژل لایه بردار فوری روغن زیتون Oliveen

18,000 تومان

> روغن مار دو در یک میس بیوتی

28,000 تومان

> کرم جوان کننده و آبرسان شیر خالص

48,000 تومان

> پودر معطر كننده وطراوت بخش بدن کونستانت

45,000 تومان

> ژل لاغری نیترو اصل

29,000 تومان

> كرم اسكراپ پارتنر لاو

48,000 تومان

> پودر معطر کننده بدن

36,000 تومان

> ماسکهای کلاژن دارصورت کره جنوبیpurederm

18,000 تومان

> ست کامل حجم دهنده لب

16,500 تومان

> کرم ترک شکم و پوست میس تین

22,000 تومان

> صابون بهداشتی زنانه تایگر100% موثر

15,000 تومان

> شامپو رنگ مو A+B لانا

21,000 تومان

> روغن مار ملکه زیبایی

18,000 تومان

> ست درمانی مخصوص رفع تمامی لکه های صورت

45,000 تومان

> کرم فرم دهنده و سفت کننده سیـــنه partne

40,000 تومان

> ضد جوش و لک بای بای اصل فرانسوی

22,000 تومان

> کرم لاغری بازوی پارتنر لاو

30,000 تومان

> ژل لاغر کننده باسن loreal

30,000 تومان

> [جدیدترین کرم سفید کننده مردانه Emam

30,000 تومان

> صابون ضد جوش و لك درياي مرده فلورا

12,000 تومان

> کرم فرم دهنده و سفت کننده سینه partner

48,000 تومان

> ژل حجم دهنده وبزرگ کننده لب کلاژن دارlov

10,000 تومان

> پودر سفید کننده دندان گیاهیabaan

9,500 تومان

> محلول گیاهی هندی و قرص تقویتی ضد ریزش مو

100,000 تومان

> کرم رفع سیاهی و کبودی1&PARTNER 4

35,000 تومان

لوازم:برای کسب اطلاعات بیشتر روی محصول مورد نظر کلیک کنید

> اصلاح مردان میکروتاچ MICRO TOUCH

14,000 تومان

> اصلاح خانگی جاست تریم JUST A TRIM

23,000 تومان

> اصلاح مردان میکروتاچ MICRO TOUCH با کیف

25,000 تومان

> رنده برقی کنوود انگلستان KENWOOD

45,000 تومان

> گن لاغری اسلیم لیفت SLIM N LIFT

35,000 تومان

> رخت آویز جادویی واندر هنگر WONDER HANGER

15,000 تومان

> مخلوط کن چند کاره مجیک بولت آلمانی

65,000 تومان

> اتو بخار ایستاده توبی TOBI

165,000 تومان

> بخارشو هاش دو اُ ماپ الترا H2O MOP ULTRA

70,000 تومان

> ریش تراش ضد آب میکروفورس

20,000 تومان

> سالادساز نایسر دایسر آلمانی اصل

35,000 تومان

> سالادساز اسنپ اسلایس SNAP N SLICE

20,000 تومان

> اتو مو اینستایلر IN-STYLER

45,000 تومان

> فر نوری FLAVOR OVEN WAVE

70,000 تومان

> نردبان و چرخ دستی توتال ترالی

131,000 تومان

> خشک کن لباس خانگی AIR-O-DRY

57,000 تومان

> ست چاقو میراکل بلید 3 MIRACLE BLADE

63,000 تومان

> اتو مو بخار استیم استایلر STEAM STYLER

58,000 تومان

> بخارپز پرو وی استیم تاور STEAM TOWER

67,000 تومان

> نردبان چندکاره ورسالدر

126,000 تومان

> گردگیر گوداستر شارژی GO DUSTER

27,000 تومان

> غذاساز همه کاره بولت اکسپرس

121,000 تومان

> جاروی مثلثی شارژی آلمان ایتالیا

40,000 تومان

> دستگاه ورزشی توتال کُر TOTAL CORE

67,000 تومان

> چاقوی شارژی سونیک بلید SONIC BLADE

35,000 تومان

> میله بارفیکس ایرون جیم|IRON GYM

30,000 تومان

> سرخ کن بدون روغن هات پلیت اتریش

60,000 تومان

> خردکن کیچن کینگ پرو|KITCHEN KING PRO

30,000 تومان

> دستگاه رول اتوماتیک توالت فرنگی

100,000 تومان

> کفشو چرخشی

37,000 تومان

> دستگاه تصفیه آب خانگی هرت اند هرت

210,000 تومان

> ست چاقوهای کانتر CONTOUR PRO KNIVES

46,000 تومان

> دستگاه ورزشی توتال کُر اسپانیا LLC

121,000 تومان

محصولات زناشویی:برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش روی محصول مورد نظر کلیک کنید

> کرم لارگو (افزایش حجم و سایز آلت تناسلی)

33,500 تومان

> قرص آمريكايي اصلي ويگومخصوص دیرانزالی

19,000 تومان

> قطره آلمانی جدید محرک زنانه

58,000 تومان

> قرص دير انزالي 50 دقيقه اي وگادول

14,000 تومان

> اسپری تاخیری لارگوlargo delay spray

19,000 تومان

> کرم لارگو- افزایش طول و ضخامت

25,000 تومان

> اسپری تاخیری ویاگرا (آمریكا-جدید)

24,000 تومان

> مگنا RX

145,000 تومان

> دستگاه لارجر باکس

110,000 تومان

> کرم 2عددي شارک پاور مخصوص آقایان

48,000 تومان

> اسپری تاخیری Super Dooz 125000

22,000 تومان

> شارک پاور-شارک پاور قرمز رنگ-shark power

35,000 تومان

> مگنا ارایکس RX-اصل.نمایندگی فعال ایران

120,000 تومان

> ویبرادوم رومانتیک با مجوز بهداشت

19,500 تومان

> تنگ كننده-افزایش میل جن-30 خانمها

30,000 تومان

> قرص یوهیم

100,000 تومان

> قرص 4 تایی تاخیر در انزال لوواگراLUVAGRA

10,000 تومان

> کرم گیاهی ژل فورت

22,000 تومان

> ژل زناشویی اینتیمو مخصوص خانمها

30,000 تومان

> ژل آمیزشی سیمپلکس فرانسه-رومانتیک و پلژ

19,000 تومان

> قرص ویاگرای قرمز -تقویت قوا

27,000 تومان

> کرم تاخيري delay shark

22,000 تومان

> کپسول MAXMAN اصل(تقویت قوای جن سی)

27,000 تومان

> اسپری تاخیری ویاگرا-اصل با هلوگرام

19,000 تومان

> حلقه ویبرادوم رومانتیک با مجوز بهداشت

25,000 تومان

> قرص سیالیس-cialis – ایجاد نعوظ

27,000 تومان

> اسپری Tiger power

28,000 تومان

> کرم 2عددي شارک پاور آبی

38,000 تومان

> کپسول درمانگر زود انزالی MAXMAN

65,000 تومان

> کرم لارگو اصل -افزایش طول و قطر (آقایان)

33,000 تومان

> ژل آمیزشی ایزی EASY PLAY TIME GEL

22,000 تومان

> صابون مردانه روغن تمساح فرانسوی100%طبیع

15,000 تومان

> قرص ویاگرای اصل آمریکا(30 عددی)

78,000 تومان

> کپسول گیاهی تقویت کننده جنسی ساتیبو

45,000 تومان

> دستگاه لارجر باکس(با مجوز بهداشت)

110,000 تومان

> پک کامل رفع مشکلات زناشویی

99,000 تومان

> کپسول گیاهی مکس من آمریکایی اصل

50,000 تومان

> کرم شارک پاور مخصوص آقایان

28,000 تومان

> قرص سمنکس-Semenax

188,000 تومان

> ویگاریکس-تقویت بنیه جنسی

64,000 تومان

> 2عدد کرم شارک پاورآبی

36,000 تومان

> افزایش حجم (آقایان)شارک پاور

25,000 تومان

> ژل آ.م.ی.ز.ش.ی. تایگرلیدی(خانم ببره)برای

18,000 تومان

> Viamax power قهوه مردانه

75,000 تومان

> وایگورل.کرم افزایش دهنده میل ج.ن.سی

45,000 تومان

> ويگركس - پمپ تنظيم آقايان

85,000 تومان

> ژل آمیزشی اینفینیتی پلی تایم Infinity

22,000 تومان

> تقویت بنیه جنس-30 آقایان باقرصهای یوهیم

100,000 تومان

> قرص مگنارکس MAGNA+RX

145,000 تومان

> دستگاه وکیوم همراه آقایان ساخت آمریکا

85,000 تومان

> قرص سمنکس

150,000 تومان

> اسپری ویاگرا 99000 اصل

20,000 تومان

> ژل لایک ا ویرجین پلی تایمLIKE A VIRGIN

22,000 تومان

> دستگاه اکستندر مگنت دار

110,000 تومان

> تایگرکینگ tiger king

32,000 تومان

> کپسول درمان كننده زودانزالي یانگ گانگ

45,000 تومان

> کپسول و اسپری افزایش سایز آ.ل.ت Big Boy

68,000 تومان

> ژل آمیزشی دریمر پلی تایمPLAY TIME DREAME

22,000 تومان

> ست کامل درمانگر ناتوانی آقایان

110,000 تومان

> ژل آمیزشی فایر پلی تایم Play time fire

22,000 تومان

> پک محصول جنسی مردانه با اشانتیون ویژه

63,000 تومان

> Viamax power قهوه زنانه

75,000 تومان

> پمپ افزایش حجم آقایان آمریکایی

85,000 تومان

> دستگاه جس اکستندر بزرگ کننده دائمی عضو ت

235,000 تومان

> دستگاه اکستندر ساده

85,000 تومان

> قرص وایمکسVIMAX

120,000 تومان

> کپسول مکس من2 MAXMAN II

80,000 تومان

> ویگارکس

65,000 تومان

> مکس من 12 عددی اصل

30,000 تومان

> کرم لارگو اصلLARGO

32,000 تومان

> کرم گیاهی اروس انگلیسی 100%گیاهی

20,000 تومان

> ریش تراش MICROSTAR

25,000 تومان

> موکن ویزیوت WIZZIT

27,000 تومان

> مگنا آر ایکس+MAGNARX اصل

125,000 تومان

> دستگاه افزایش دهنده سایز اکستریم(آقایان)

165,000 تومان

> صابون العذاری QUEEN LOVE

12,000 تومان

> دستگاه پرو اکستندرمگنت دار ویژه

155,000 تومان

> ژل آمیزشی آیس من پلی تایمICE MAN

22,000 تومان

> کپسول بزرگ کننده 60 عددی مکس من

85,000 تومان

> پکیج افزایش سایز آ.ل.ت 100%گیاهی وتضمینی

149,000 تومان