یک مطلب مفصل پر از نکته و حواشی درباره امین حیایی، بازیگر پرطرفدار کمدیهای امروز سینمای ایران
سینمای ما - محمد تاجیک: خبرهايي تاييد نشده درباره حضور امين حيايي در يك فيلم هاليوودي
امين حيايي را بايد از بازيگران تواناي سينماي ايران دانست كه از يكسو همواره در توليدات سينماي تجاري بازي كرده و از سوي ديگر در مواردي نادر اين شانس را داشته كه در آثار كارگردانان مطرح سينماي ايران همانند داريوش مهرجويي و رسول صدر عاملي حضوري قابل توجه داشته باشد. هم اكنون فيلم پسر تهروني با بازي امين حيايي بر پرده سينماهاي تهران است.از سويي ديگر اخباري در برخي سايتهاي اينترنتي از جمله ويكي پديا منتشر شده با اين عنوان كه حيايي قرار بوده در سال ۲۰۰۹ در فيلم My leader محصول كمپاني برادران وارنر بازي كند.به صحت اين خبر چندان نميتوان اطمينان داشت.
اما حيايي در سالهاي اخير بازيگر پولسازي بوده است. بازيگر محبوب تهيهكنندگان سينماي تجاري. مثلا سال گذشته فيلم قابل توجه و تحسين برانگيز «دايره زنگي» را برپرده سينماها داشت كه از فروشي بيش از يك ميليارد تومان برخوردارشد، يا درهمين سال فيلم تجاري «زنها فرشتهاند» با بازي او برپرده سينماها آمد كه آن هم فروش بسيار خوبي داشت. فيلمي كه تهيه كننده آن حسين فرح بخش بود. يا همين ايام نوروز، «اخراجيها ۲ » با بازي او بر پرده سينماها بود.اما امين حيايي كمتر اين شانس را داشته كه در آثار كار گردانان مطرح سينما بازي كند. بازي در فيلمهاي رسول صدر عاملي (شب) و مهرجويي (مهمان مامان) از جمله فرصتهاي كم نظيري براي امين حيايي بوده است. البته بازي امين حيايي درفيلم سن «پترز بورگ» بهروز افخمي را هم ميتوان جزو شانس هايش دانست هر چند نقشش در اين فيلم كوتاه بوده است. بازيگري كه اكثر منتقدان درباره او گفته اند: حيايي بازيگري است كه در فيلمهاي بد هم خوب بازي ميكند.امين حيايي خود چند سال پيش نيز در گفت وگويي با شرق، مهرجويي رااز بهترين كار گرداناني دانسته بود كه با آنها كار كرده وهمكاري با اين فيلمساز مشهوررا از افتخارات خود دانسته بود.
امين حيايي وتماشاگرانش
تماشاگران براي امين حيايي هميشه مهم بودهاند به همين خاطر است كه درباره آنها گفته است:من براي تماشاگرم ارزش قائلم. ميدانم تماشاگرم از من انتظاري دارد و نميخواهد من را در فيلم بد ببيند. يا در نقشي كه نتوانم درست اجرايش كنم. اين حساسيت را، ما روي فوتبالمان هم داريم. تماشاگر هم روي بازيگر سينمايياش دارد. فرقي نميكند. يك حساسيت است و ما بايد پاسخگوي و اين حساسيت باشيم. جوابگوي اين دوست داشتنها باشيم. در هر حال اگر آنها اين انرژي را به ما ندهند و نيايند فيلمهايمان را ببينند، به گيشه و در نتيجه به خودمان لطمه زدهايم و ضررش به سمت خودمان بر ميگردد.
يك نيروي عظيم
اما گويا فيلم «شب» براي امين حيايي تجربه
خارق العادهاي بوده است. مثلا او در يادداشتي كه دو سال پيش به ماهنامه نسيم داده بود نوشته بود:عجيب و غريب بود اين همه انرژي.اين همه اتفاق.غروب حركت كرديم ووقتي به مشهد رسيديم شب شده بود.تمام داستان از يك صبح تاشب اتفاق ميافتاد.نقش سربازي را بازي ميكردم كه بايدمتهمي را به شهرديگري منتقل ميكرد اما دربين راه در مشهد گرفتار ميشد.آقاي صدر عاملي دنبال بهانه ميگشت براي همين گرفتار شدن.خيلي اين طرف و آن طرف كرديم تا قصه يك جورايي در مشهد گير كنداما هيچ بهانهاي پيدا نشد.وقتي به مشهد رسيديم برف شديدي گرفت و تاصبح آنقدر باريد كه همه جا را سپيد كرد. حالا بهانهاي شده بود براي اينكه نتوانيم از شهر خارج شويم و طي دو،سه روز سكانسهاي برفي را گرفتيم.اتفاق عجيبي بود. جور شدن اين بهانه ورديف شدن كارها پشت سرهم.انگار يك نيروي عجيب ميخواست اين فيلم به سرانجام برسد.فيلمي كه به زائران امام رضا (ع) ارتباط پيدا ميكرد و با شور وانرژي
وصف نشدني به تصوير كشيده شد. اين موضوع در مورد بازيگران وعوامل فيلم هم صدق ميكردانرژي مثبتي كه در لحظهلحظه فيلم جريان داشت. هوش وذكاوت صدر عاملي در كارگرداني
فوق العاده است.
اومديريت خوبي در كار داشت و با جان ودل پشت دوربين كار ميكرد.از همه مهمتر رابطه خوبي با همه اعضاي گروه برقرار كرده بود، رفاقتي صميمي وبي ريا. شب در كنار همه اين نكات مثبت يك حسن بزرگ براي من داشت. حضور در كنار دوغول بازيگري سينماي ايران فرصت خوبي بود براي من.براي يك لذت تمام عيار.
درباره امين حيايي
اما امين حيايي چگونه وارد بازيگري شد؟واقعيتاش اين است كه اودوران سربازياش را در نيروي هوايي واحد مركز هنرهاي نمايشي سپري كرد. او در آنجا به صورت حرفهاي تئاتر بازي ميكرد. گيشهاي داشتندو بليتي ميفروختند.
حتي بروشورهم پخش ميكردند.گويا يكي از دوستانش، بازي حيايي را در آن نمايش ميبيندواورا به ثريا قاسمي معرفي ميكند. از آنجا ميرود كار تئاتر را با خانم قاسمي ادامه ميدهد.در فيلم «دو همسفر» آقاي هاشمي هم ثريا قاسمي او را هم براي نقش پسر خودشان معرفي ميكند اما شرايطي به وجود نميآيد كه خانم قاسمي خودش كار كند وبه جاي او خانم روستا كار ميكند.
بعد از دوهمسفر همايون اسعديان،حيايي را براي دو روي سكه به آقاي فرحبخش معرفي ميكند. براي نقش جوان مقابل آقاي پورعرب. بعد كارهاي ديگر پيش آمد تا اينكه زمان كار با سيروس الوند رسيد. الوند يك نگاه ديگري داشت به بازيگري و به گفته حيايي حساستر. فيلمي كه حيايي در آن بازي ميكند «هتل كارتن» بود.البته قبل از «هتل كارتن» در فيلم پرتگاه بازي كرده بود ساخته بهرام ريپور.
او دراين فيلم هم نقش مكمل را بازي ميكند، نقشي كه اگرچه منفي بود اما مردم دوستش داشتند. موتورسواري كه دزد هم هست اما به گفته خود حيايي در گفتوگويي باهفته نامه
«شهروند امروز» آن نقش از اين نقش منفيهايي نبود كه تماشاگر را منزجر كند.
بعد در «هتل كارتن» هم نقش يك خلافكار را بازي ميكند. اما از اينجا به بعد آرام آرام وارد نقشهاي مثبت ميشود.البته هنوز هم آنطور كه بايد
جا نيافتاده تا نوبت به فيلم «بادامهاي تلخ» ميرسد. اولين فيلمي كه حيايي در آن نقش اول را بازي كرد «سيب سرخ حوا» بود. فيلمي كه سعيد اسدي كارگردان آن بود. نيكي كريمي هم دراين فيلم همبازياش ميشود.
البته بايد ياد آوري كرد كه در اين دوره براي بازي در«برادههاي خورشيد» براي نقش مكمل جايزه هم ميگيرد. در واقع بعد از آن بود كه آرام آرام وارد نقشهاي اول ميشود. اولين نقش اولش در سريال «دو پنجره» بود. به كارگرداني مرحوم پاشا شاهنده كه خودش نتوانست سريالش را موقع پخش ببيند.
انتقاد از سوپراستار
هميشه انتقادات فراواني از حضور امين حيايي در فيلمهاي تجاري ميشود به گونهاي كه حتي كارگرداني مثل ايرج قادري معتقد است: امين حيايي در سالهاي اخير با قبول نقشهاي تكراري متاسفانه به سمت كليشه شدن سوق داده شده است. حيايي در گفتوگويي در واكنش به اين اظهارات گفته است: هيچ وقت افسوس آن كارهايي را كه كردم و خوب هم نبودند، نخوردم. چون تجربههايي در آنها كسب كردم كه از طريق بازي در فيلمهاي خوب بهدست نميآمدند و الان به دردم ميخورند. شايد اين فيلمها در رده اكشنهاي فيلمفارسي قرار ميگرفتند، اما من در همان كارها خودم را محك زدم. ممكن است كل كار ضعف داشته باشد،اما سعي كردم توي همين كار هم يك چيزهايي ياد بگيرم. چيزهايي براي خودم پيدا كنم كه موقع بازي در اين فيلمها بيانگيزه نباشم. حداقل كار را درست انجام بدهم. اگر اين تجربهها نبودند شايد الان نميتوانستم كارهاي سنگينتر را به اين راحتي انجام بدهم. اگر تجربيات قبلي نبود در نميآمد. من اين جايزه سيمرغ بلورين را مديون همه كارهايي هستم كه پيش از اين انجام دادهام. ممكن است از ديد مردم و منتقدان، بازي در اين فيلمها اشتباه بوده اما براي خودم تجربياتي به جا گذاشته كه الان بتوانم در سريال محكمي مثل كلاه پهلوي كار كنم. حيايي اين گونه فيلمها را هميشه به نوعي يك اردوي آمادهسازي دانسته براي كار با فيلمسازاني چون مهرجويي يا صدرعاملي.او در جايي گفته است: «در هر حال اينها خيلي واردند. استادند و تجربه دارند. من هم بايد تلاش كنم كه خودم را به سطح آنها برسانم. جوري بازي كنم كه هم چيزي از ارزشهاي اثر آنها كاسته نشود و هم در سطح آنها باشم كه نتيجهاش كمك به كيفيت فيلم است و اين از همه چيز مهمتر است.»
خودم را رها ميكنم
من در بعضي فيلمها ميبينم كه كارگردان چقدر به فيلمنامه سوار است، چه قدر به كارش مسلط است. مثل آقاي صدرعاملي، آقاي مهرجويي و آقاي الوند، يا مثلا خانم ميلاني. اينها به كارشان واردند. كار خودشان را بلدند. خيالت راحت است. فيلمنامه را خوب ميشناسند، دكوپاژشان درست است، ميزانسنها را ميشناسند، بازي بازيگر را ميشناسند. تا جايي كه بتوانم در اين جور موارد خودم را رها ميكنم. همه چيز را ميگذارم به عهده آنها.
ستارهاي پولساز براي سينما
اواخر سال ۸۶ خبرگزاريهاي ايران گزارشي منتشر كرده بودند كه در بخشهايي از اين گزارش آمده:آمار ثابت ميكند جمع فروش فيلمهاي حيايي در 15 سال حضورش در سينماي ايران، با احتساب فروش كل فيلمهايي كه با بازي او اكران شدهاند و در تهران و شهرستانها فروش متوسطي داشتهاند و فيلمهاي پرمخاطب او، به رقم تقريبي هشت ميليارد توماني ميرسد كه البته فروش بالاي فيلم «اخراجيها» و «كما » در ثبت آن تاثير بالايي داشته است، البته آقاي حيايي در سال ۸۷،
« زنها فرشته اند»و «دايره زنگي» را با فروشهايي ميلياردي برپرده سينماها داشت و «اخراجيها ۲» نيز فروشي در حد 10 ميليارد تومان داشت.
بازي در پرفروشهاي دهه ۸۰
در سال 1384 سه فيلم از امين حيايي، در فهرست 10 فيلم پرمخاطب سال قرار گرفت. شارلاتان(آرش معيريان) با 410 ميليون تومان فروش اكران يك در تهران در صدر جدول قرار گرفت، آكواريوم(ايرج قادري) و زن زيادي (تهمينه ميلاني) نيز در اين سال با 400 و 300 ميليون تومان، در فهرست پرمخاطبترين فيلمهاي سال قرار گرفتند و «عروس فراري»(بهرام كاظمي) با 214 ميليون تومان چهارم شد.
در سال 1383، كما (آرش معيريان) با بازي امين حيايي ركورد شكن شده و در اولين نمايش تهران خود 610 ميليون تومان فروخت كه تا آن زمان فروشي بيسابقه محسوب ميشد. در اين سال، حيايي فيلم مهمان مامان را هم در فهرست 10 فيلم پرمخاطب سال داشت كه اين فيلم 480 ميليون تومان در تهران فروخته بود.
در سال 1382، حيايي دو فيلم پرفروش ديگر داشت: عروس خوش قدم(كاظم راستگفتار) با 360 ميليون تومان در اكران يك تهران و دختر ايروني(محمدحسين لطيفي) با فروش 343ميليون توماني.
مزاحم (سيروس الوند) با فروش 265 ميليوني خود، پرمخاطبهاي امين حيايي در جدول اكران سال 81 بود و دستهاي آلوده (سيروس الوند) و تكيه برباد (داريوش فرهنگ) نيز اين موفقيت را در سال1379 با فروش 230 و 220 ميليوني در جدول اكران براي امين حيايي رقم زدهاند.
پسر تهروني
تعمدا گزارش درباره فيلم پسر تهروني را درانتها ميآورم. يك حسي به من ميگويد بهتر است درانتهاي گزارش،ازحضور امين حيايي دراين فيلم سرگرم كننده سخن به ميان آيد. «امين حيايي» در فيلم پسر تهروني نقش سروش تهراني پسري را بازي ميكند كه از آمريكا برگشته و پنج بار در عشق شكست خورده، او عشق را دم دستــي ميداند و به نوعي از آن زده شده، اما پدر
(محمد رضا شريفينيا) اصرار دارد كه او ازدواج كند، سروش هر كاري ميكند تا بتواند از اين دام پدر رهايي يابد اما با دختري (طناز طباطبايي) آشنا ميشود كه عشق را فلسفي ميداند و نوع نگاهش به زندگي تغيير ميكند. حيايي در شخصيت سروش را دوست داشتني دانسته و علت آن را نوع كارگرداني راست گفتار در بازي گرفتن از بازيگر عنوان كرده وگفته بود: راست گفتار كارگرداني است كه به واسطه تحصيلاتش در ادبيات نمايشي قصه پردازي را خوب ميشناسد و بازيگـرش را در ارائه نقش بسيار آزاد ميگذارد تا بازيگر بتواند روي نقش كار كند.
منبع : تهران امروز