خواننده تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی «دلنوازان» گفت: نمیتوان لزوما ترانه معتبر را به ویژه در زمینه ترانههای مربوط به تیتراژ فیلمها و سریالها، به پرطرفدار بودن آن مربوط دانست و ممكن است ترانهای باشد كه اعتباری نداشته باشد اما مخاطب آن را بشنود.
به گزارش تماشاگران «علی لهراسبی» خواننده ترانه تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی «دلنوازان» به عنوان یكی از چهرههای تلویزیون در هفتهای كه گذشت، با اشاره به این كه اگر ترانه درست استفاده شود و سرجای خود قرار داشته باشد، میتواند به موفقیت برسد، گفت: قرار نبود قصه «دلنوازان» در ترانه آن لو برود.
«علی لهراسبی» خواننده ترانه تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی «دلنوازان» در گفتوگو با خبرنگار موسیقی فارس درباره این ترانه صحبت كرد.
لهراسبی كه از نگاه كارشناسان شركت كننده در نظرسنجی هفتگی فارس، به عنوان یكی از چهرههای برتر تلویزیون در هفتهای كه گذشت، لقب گرفت، متولد تهران و فارغ التحصیل رشته كارشناسی الكترونیك دانشگاه آزاد كرج از سال 1374، موسیقی را با نوازندگی پیانو نزد مهرداد تاج كریمی آغاز كرد، سپس به فراگیری تئوری موسیقی پرداخت و در بخش موسیقی كودكان و نوجوانان شروع به فعالیت نمود.
او در سال 79 با خوانندگی تیتراژ سریال «كلبه سفید» بهطور جدی وارد عرصه خوانندگی شد و پس از آن حدود یكسال و نیم به فراگیری آواز كلاسیك نزد محمدرضا صادقی مشغول بود. خواندن ترانههای سریالهای «دریاییها»، «پیلههای پرواز» و برنامههایی چون صبح بخیر ایران، مثلث و عبور شیشهای از دیگر فعالیتهای اوست.
با او گفتوگوی كوتاهی داشتهایم؛
یكی از ویژگیهای «دلنوازان» ترانه «عبدالجبار كاكایی» در تیتراژ فیلم با صدای شما است. در مورد این همكاری بگوئید.
- پس از سفارش كار «دلنوازان» به ایشان سفارش سرودن ترانه را دادم و این اولین همكاری ما شكل گرفت. همانطور كه میدانید، اینطور كارها پر ادیت است یعنی زحمت بسیاری میخواهد و طوری نیست كه چند روزه كار تمام و به مرحله نهایی برسد. این پروسه هم یكی دو روزه نبود بلكه یك ماه قبل از شروع ضبط، كار به من سفارش دادند و من هم این كار را به آقای كاكایی سفارش دادم كه ایشان از تركیب دو ترانه، آن را نوشت و در ادامه كار با ادیتهای مختلفی همراه شد.
ترانه این سریال، خیلی زود بین مردم پرطرفدار شده است. اعتبار یك ترانه را تا چه حد ارتباط آن با مخاطب تعیین میكند؟
- اگر این اتفاق رخ دهد، خیلی خوب است اما نمیتوان لزوما ترانه معتبر را به ویژه در زمینه ترانههای مربوط به تیتراژ فیلمها و سریالها، به پرطرفدار بودن آن مربوط دانست و ممكن است مخاطب با آن ارتباط برقرار نكند. از سویی شاید هم ترانهای باشد كه اعتباری نداشته باشد اما مخاطب آن را بشنود.
از همكاران خود در تولید كار بگوئید؟
- موسیقی كار را «محسن یگانه» نوشت، تنظیم كننده آن آقای صفاریان بود و من هم آن را خواندم. در كل گروه خوبی داشتیم و سعی كردیم آن را با دقت، طوری كه به حال و هوای سریال نزدیك باشد، تولید كنیم.
مدتی مرسوم شده بود كه در انتهای هز سریال تلویزیونی، یك ترانهای شنیده میشد كه البته این اواخر، روند استفاده از ترانه در همه سریالها، كمتر شده و كاهش یافته است. به نظرتان سریالها چقدر به ترانهها نیاز دارند و چقدر باید وجود همخوانی بین سریال و ترانه درنظر گرفته شود؟
- در این زمینه، اگر ترانه درست استفاده شود و سرجای خود قرار داشته باشد، میتواند به موفقیت برسد. حتی اگر همه سریالها، از ترانه استفاده كنند. از نظر من، البته شناخت ترانهسرا تعیینكننده است و در حقیقت برای ایجاد همخوانی، آن كس كه مینویسد، باید روانشناس خوبی باشد تا بتواند به بهترین وجه، ترانهای همخوان و تأثیرگذار بنویسد.
برای ارتقای ترانهسرایی در سریالهای تلویزیونی، چقدر شاخصهای مثل ترانه قوی و بامحتوا مؤثرند؟
- سریال «دلنوازان» یك كار عاشقانه است و درباره اجرای ترانه آن، با آقای سهیلیزاده كارگردان و ایرج محمدی و مهران مهام تهیه كنندگان كار خیلی صحبت كردیم و قرار هم بر این بود كه یك كار عاشقانه را اجرا كنیم اما طوری نباشد كه قصه در ترانه لو برود ضمن این كه خیلی هم از فضای قصه دور نباشد. در كل باید بگویم برای تولید ترانه مؤثر، محتوای شعر و نوع ساختار موسیقی هر دو به هم كمك میكنند.
و به عنوان سوال پایانی این گفتوگوی كوتاه، درمورد فعالیتهای جدید خود بگویید؟
- شدیدا درگیر ساخت آلبوم جدیدم هستم كه هنوز نامی برای آن انتخاب نكردهام. آلبومی كه حدودا 14 قطعه دارد و از اشعار آقای كاكایی، محسن یگانه، رضا صادقی، بمانی و خانم برزویی در آن استفاده كردهام.
منبع-تماشاگران